Kaffa x Knowit - Esittelyssä Kaffan asiakkaat
Share
“Kahvi on suurin syy siihen, miksi moni tulee toimistolle.”
Knowit on pohjoismainen, paikallisesti toimiva konsultointiyritys, joka tukee yrityksiä ja organisaatioita digitaalisessa muutoksessa. Knowit:n tehtävä on rakentaa kestävää ja inhimillistä yhteiskuntaa digitalisaation keinoin. He helpottavat ihmisten jokapäiväistä elämää luomalla vastuullisia, turvallisia ja innovatiivisia ratkaisuja. Knowit perheeseen Suomessa kuuluu Knowit Solutions, Knowit Solutions FLX, Knowit Experience, Knowit Insight ja Knowit Cloud Partnerships. Henkilöstöä Knowit:lla on Suomessa yhteensä noin 500 Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa.
Mutta voiko hyvä kahvi todella olla kilpailuetu ja jopa suurin syy siihen, miksi moni työntekijä tulee toimistolle? Kahvi luo keskusteluja ja ihmiset kerääntyvät usein kahvipisteelle vaihtamaan kuulumisia. Voisi sanoa, että ihmiset tulevat toimistolle, koska siellä on joku paremmin kuin kotona. Kaffalaiset Sami ja Jasmin lähtivät tutkimaan tätä ilmiötä ja vierailivat Knowit:n toimistolla.
Tunnelma Knowit:lla oli positiivinen, ja ihmiset juttelivat ja moikkailivat iloisesti toisilleen. Kiinnitimme heti huomiota siihen, että toimistolla on paljon ihmisiä töissä. Tämä on ilo huomata, sillä korona-ajan jälkeen työntekijät ovat lähes poikkeuksetta jämähtäneet kotiin tekemään etätöitä. Miten Knowit on saanut työntekijänsä palaamaan toimistolle?
Kaffalaiset keskustelivat Knowit:n Minna Reilinin kanssa. “Kahvi ja kahvipisteiden suunnittelu olivat mukana alusta lähtien, kun uusia tiloja lähdettiin suunnittelemaan”, Minna kertoo. Knowit:lla päätettiin hankkia kunnon “kahvisydeemit”, toteuttaa ihmisten toiveet ja antaa työntekijöiden vaikuttaa kahvivalintoihin. Kahviprojekti osoittautui menestykseksi, ja vastuullisuus ja hyvä kahvi olivat keskeisessä roolissa.
Miksi ihmiset sitten tulevat toimistolle? Koska siellä on joku paremmin kuin kotona. “Jotkut tulevat toimistolle vain sen kahvin takia, Kaffan kahvi on niin hyvää ja on helppoa, kun ei tarvitse mitään maitoa vaahdotella”, eräs Knowit:n työntekijä kertoo.
Tästä siirryimme keskustelemaan Kaffan Coffice-konseptista, jonka perusajatuksena on tarjota helppoa ja vaivatonta palvelua kahvipisteiden suunnittelusta huoltoon asti. Kaffan ammattilaiset hoitavat kaiken, ja asiakkaat voivat olla rauhallisin mielin ja luottaa siihen, että homma hoituu. Kaffan ammattilaiset myös asentavat laitteisiin työpaikan toiveiden mukaisen reseptiikan, joten kaikki saavat nauttia lempikahvistaan. Knowit:n kesäsuunnitelmiin kuului jääkahvin lisääminen reseptiikkaan, joten työntekijät odottivat innolla kesän saapumista.
Minna kertoo, että Coffice-konsepti on onnistunut, sillä se toimii todella hyvin, kahvi on laadukasta ja apua saa helposti.
Knowit:n toimistolle kahvi toimitetaan Kaffan Barrelleissa. Kaffan tarjoamat Barrelit herättivät suurta kiinnostusta erityisesti työntekijöiden keskuudessa, sillä yhtä Barrelia voidaan käyttää noin 100 kertaa. Yhden Barrelin käyttö säästää jopa 228 grammaa kartonkia ja 140 grammaa muovia verrattuna kahvipusseihin.
Kaffa Roasteryn kahvit paahdetaan Helsingin Merikorttelissa biokaasulla ja ne pakataan käsin. Paahtimolla käytetään tuulisähköä ja Kaffa tarjoaa B2B-asiakkailleen mahdollisuuden ostaa kahvia uudelleenkäytettävistä ja biomuovista valmistetuista tynnyreistä eli Barreleista. Kuljetukset hoidetaan kaasu- ja sähköautoilla. Kaffalla halutaankin hoitaa kaikki mahdollisimman läpinäkyvästi ja ekologisesti. Tämän vuoksi Kaffa valikoitui muiden paahtimoiden joukosta, ja jopa kahvikoneiden hankinta on osoittautunut hintansa arvoiseksi investoinniksi.
Knowit:n henkilöstö on erittäin tyytyväinen kahvivalintaansa ja kahvi onkin tärkeä valttikortti myös IT-alalla, jossa kilpailu työntekijöistä on kovaa. Kahvi luo keskustelua ja yhteisöllisyyttä, ja Knowit:lla työntekijöiden viihtyvyys on tärkeässä roolissa. Toimistotiloissa onkin mietitty jokainen yksityiskohta, kuten värien harmonia ja tarkasti suunnitellut tilat jokaiseen tarpeeseen.
Knowit:n porukka pääseekin pian taas maistelemaan Kaffan kahveja joko Kaffalla tai toimistolla järjestettävän maistelun merkeissä.
Voimme siis todeta, että kahvi saattaa olla jopa arvioitua suurempi kilpailuetu, valttikortti ja syy siihen, miksi työntekijät haluavat tehdä töitä toimistolla.